2016. március 23., szerda

Playa del Carmen

A 6. napunkon Uxmálban felébredve reggelizünk egy jót még a szállásunkon. 130 peso/fő a reggeli ára, mely minden tekintetben megéri, ugyanis büféreggeli és hatalmas a kínálat. Közben a pincérek fel alá járnak és állandóan megkérdezik, hogy minden rendben van e. A kulturális körutunk Uxmáltól elbúcsúzva, ezennel véget ért. Sajnos csak egy éjszakára is, de nagyon jól éreztük magunkat ezen a szálláshelyen. 9 óra felé bepakolunk a járgányunkba és nekirugaszkodunk utolsó állomásunknak, Playa del Carmen felé. Az idő sajnos elromlott, felhős volt és szakadt az eső végig az utolsó 390 km-s út során. Az irányt Merida felé vettük, ahol újból keresztül kellett haladnunk azon a bizonyos körgyűrűn, ahol legalább 3 rendőrségi ellenőrző pont található. Ezúton kétszer lettünk kiszedve a forgalomból. A forgatókönyv hasonló, hova megyünk,  mit csinálunk itt, kutakodás stb. Meridát elhagyva az utolsó ellenőrzésnél a rendőr kicsit megizzasztott bennünket, ugyanis a kutakodás során megtalálta a 3 nappal ezelőtt, kocsiban leejtett fájdalomcsillapító gyógyszert. Mutogatta, felénk kérdezte mi az, mutattuk a dobozát, megértette. A hátitáskámba is nyakig belemászott az amigo és felfedezte a kiborított szódabikarbóna maradványait. Az ujjára tapadt fehér dolgot mutogatta felénk, majd mondtuk, hogy "sodium". Mindenesetre nekem elsőre nem ugrott be, hogy mi is az és azon agyaltam hirtelen nem e az első ellenőrzésnél tett bele a táskámba valamit a rendőr úr. Abban a pillanatban földbe gyökerezett a lábunk, gondoltuk kész vége, a mexikói kriminalisztika áldozataivá váltunk mi is. :)  Miután a nem éppen biztató kinézetű biztosúr, megkóstolta a szódabikarbónát és rájött, hogy nem tiltott dolgot csempészünk, kezet fogtak velünk és jó utat kívánva továbbengedett. Az eset után, hála az égnek nem állított meg bennünket senki Playa del Carmenig és utána sem történt hasonló eset. Minél hamarabb el akartuk érni a célpontunkat ezért nem terveztünk további látogatást semerre már. Kelet felé haladva Cancun felé a fizetős, kiváló minőségű autópályát vettük igénybe, melynek előnye hogy gyorsan lehet közlekedni rajta, nincsenek falvak és fekvőrendőrök, amik lassítanák a forgalmat. Kétszer kellett sztrádadíjat fizetni, egyszer Valladolidnál 120 pesot, másodjára pedig a playa del carmeni kereszteződésnél 160 pesót. Nem mondhatni olcsónak, de minél hamarabb le akartuk már tudni a maradék 300 km-t.

Playa del Carmenbe megérkezve, kissé nehezen találtuk meg a szállásunkat, ahol a maradék 8 pihenőnapunkat töltöttük. Az utcák, amerikai módra számokkal vannak jelölve, keresztutak és sugárutak vannak csak, melyek számunkra logikátlan módon vannak "egyirányosítva" A szállásunk a Vista Caribe Hotel volt (35 Euró/ fő reggelivel), mely rögtön az 5. utca, a fő sétálóutcától 10 méterre helyezkedett el. A tengerpart pedig kb 20 lépésnyire. Meglehetősen kényelmes, tágas szobát kapunk, terasszal konyhával, hűtőszekrénnyel és légkondicionálóval felszerelve. Az egyetlen apróbb hátránya, hogy behallatszik a közeli sétálóutca zaja, valamint az éjszaka fel alá, étteremről étteremről vándorló mariaci zenészek dallamai.  A közelben, pedig minden megtalálható ami szem, szájnak ingere. Éttermek, ajándékboltok hatalmas kínálattal, plázák, McDonald's, masszázs stb. Az ezüstékszer boltok roskadoznak a hatalmas és meglehetősen egyedi mintákkal ellátott ékszerek súlya alatt.

A kofferjainkat kipakolva megpihenünk egy 15 percre, mikor is csörögni kezdett a szoba telefonja. A recepciós próbálta valamit spanyolul mondani nekünk azonban nem értettem, javasoltam neki az angolt, majd átváltott és hevesen mondta, hogy a rendőrök a szállás melletti kis utcában leparkolt kocsinkat pásztázzák. Lerohantunk az utcára és abban a pillanatban a kocsi rendszáma már le volt csavarozva. :) Ekkor oda lépve a rendőrhöz érdeklődtem, hogy mi a probléma. Kiderült, hogy az utcában tilos a parkolás, kizárólagosan a taxiknak megengedett. Értetlenül álltunk a biztosúr előtt és próbáltam menteni a menthetőt. Elmondtam neki, hogy épp most érkeztünk és a recepciós úr azt mondta kis időre parkolhatunk a hotel előtt. Mutogattam neki a bérlési papírokat és próbáltam neki elmagyarázni, hogy mindjárt kell vigyük vissza a kocsit a bérbeadó cég irodájába, szóval még kb. 1 percig fog ott ácsorogni az autó. Már írta is volta a büntetést, mindeközben összenézett a rendőrtársával és nevetve visszaadták a rendszámtáblánkat és a kezében lévő bünti papírt pedig széttépte. Na így kell ezt csinálni. Még segített is nekünk a rendszám felcsavarozásában. Mi jöhet még ? :) A jármű bérlési ideje a 6. napon lejárt ezért el kellett búcsúzni tőle. A cégnek van irodája Playa del Carmenben is, viszont megtalálni nem volt egyszerű a zsúfolt délutáni forgalomban. A visszaadásnál nem volt semmi probléma, a papírok elintézése után még vissza is szállítottak bennünket a város délebbi részén lévő szállásunkra.

Az 5. utca déli részén, a kikötő mellett gyönyörű park található, ahol minden esete maja show látható valamint egyszer sikerült elkapnunk ezeket a díszes ruhákat viselő,  prehispán (spanyolok előtti korból származó), zenélős, fejjel lefelé pörgős folklóregyüttest. Nagyon szuperül adják elő a műsort, ami valójában egy rituális szertartás, melynek a neve "Danza de los Voladeros" ami magyarra fordítva: voladorok tánca ( volador jelentése repülő), amely eredetileg Veracruz államból származik,. Korábban az eső áldásáért "pörögtek" az őslakosok, azonban manapság már csak egy  turistalátványosság. 2009-ben az UNESCO felvette a szellemi örökségeket tartalmazó listájába. A lényege, hogy egy illető egy furulyán  és egy apró dobon kezd el muzsikálni, majd erre a nótára felmászik mindenki egy 20 m magas rúd tetejére, ahol köteleket kötnek magukra és a furulyazene kíséretében fejjel lefelé pörögve földet érnek. Természetesen hatalmas taps és némi aprópénz a jutalmuk a lenyűgöző előadásért.

Playa del Carmen tengerpartja meglehetősen hosszú, szinte mindenhol, tiszta, karbantartott, fehér homokos, olykor nyugodt, néha pedig, szeles időben kissé hullámos. Négy, jól elkülöníthető részből áll. Déli irányból felfelé haladva az első a Playacar, melynél hatalmas  hotelok találhatóak és ez mind a forgalmas hajókikötőig tart. Második a kikötő és a 2. kisebb kompkikötőig tart. Tulajdonképpen ez az olykor zsúfolt darab tekinthető a városi strandnak, ahol sok helyi is megtalálható. Mindeközben biztonságosnak mondható, ugyanis feltűnően sok rendőr járkál fel s alá, és a rossz arcú egyéneket (leginkább a helyieket) elküldik a partról. Rátukmálós, karkötős italos parton fel-alá járkáló árussal nem találkoztunk. A harmadik tengerparti rész a kisebb kikötőtől felfelé található, ahol egy két nagyobb hotel, több part menti disco is megtalálható, Első látásra amolyan "kozmopolita" blokk benyomását keltette. A negyedik jól elkülöníthető rész pedig kicsivel északabbra található, amely amolyan elhagyatott tengerpart, ellenben nincs tömeg sem dübörgő zene, így mi is inkább ezen partvonalat részesítettünk előnyben.